Veranderverhaal maken – duidelijkheid over de urgentie

De meeste mensen houden niet van verandering. En ze willen zeker niet veranderd worden. Maar één ding is zeker: veel projecten leiden tot een verandering van een bestaande manier van werken. Dus je zult mensen mee moeten krijgen, want anders komen ze in (lijdzaam) verzet aldus Kotter. Niet voor niks plaatst hij de sense of urgency vooraan in de stappen op weg naar succesvolle verandering.

Dan kun je maar beter een goed veranderverhaal hebben: waarom is het project nodig? Waartoe leidt het project? Hoe gaat het in zijn werk? Wie zijn er bij betrokken? Hoe ziet ons vertrekpunt eruit?

Dit kun je natuurlijk allemaal in een Powerpoint presentatie zetten, maar daarmee alleen krijg je mensen niet in beweging. Je zult hen moeten raken op het gevoel. Een verhaal vertellen dat hoofd en hart verbindt noemen wij dat. Om dat verhaal als directie scherp te krijgen gebruiken we onze StorytellingCANVAS©, dat wij afleidden van het befaamde Business Model CANVAS.

“Ik wilde je nog even laten weten dat we nog helemaal in de vibe zitten als MT! We zijn allemaal erg geïnspireerd geraakt door de middag en avond en zijn nog steeds super enthousiast over wat jullie ons hebben laten zien en voelen.”

- Management Team lid divisie

Wat levert het op

  • Scherp zicht op de stand van zaken: wat is het klimaat en wat speelt er allemaal vanuit verschillende gezichtspunten. Gedeelde en expliciete visie op de sense-of-urgency
  • Concreet beeld van de gewenste eindsituatie: hoe ziet het gedroomde resultaat eruit? En voor wie is dit een nachtmerrie?
  • Storyline voor het project: wat is straks gebeurd om op de eindbestemming te komen?

Voor wie

  • Directie
  • Change managers

Wat doen wij

  • Sessie faciliteren
  • Sessie uitwerken

Prijsindicatie

Dit zijn maatwerkprogramma’s van rond de € 8.500 excl. btw incl. voorbereiding en uitwerking.
Exclusief locatie- en reiskosten.

Klanten

Luchtverkeersleiding Nederland