Strategische verandercommunicatie

Storytelling en verandermanagement

Neem mensen gestructureerd mee

Maanden worden er besteedt aan analyses en rapportages om de juiste strategische veranderingen vorm te geven, dagen aan de communicatie ervan. Terwijl de meerderheid van veranderprocessen mislukken vanwege het feit dat de organisatie niet op de juiste manier of op het juiste moment werd geïnformeerd en betrokken. Wanneer het creëren van draagvlak niet goed wordt voorbereid kan schade ontstaan en ‘pijn’ achterblijven als langdurig litteken. Dat is een van de conclusies van verandergoeroe Kotter die het hiernaast getoonde stappenmodel ontwikkelde op basis van zijn bevindingen. Wij gebruiken dit model als basis voor ons werk en vullen het aan met technieken uit storytelling theorie om de kans op succes te verhogen en stress te verminderen.

“When asked what they would do differently if the transformation happened again, nearly 50% of respondents (and the largest share) wish their organizations had spent more time communicating a change story.”

- McKinsey

What’s the change story

Wij hebben veel organisaties van binnen gezien, groot en klein en ervaren dat de menselijke factor in veranderingstrajecten te laat in beeld komt. En dat is zonde want zoals een wijze relatie van ons het zei “mensen weten het echt wel” en  het hoeft niet verkeerd te gaan. Wij deden onderzoek naar de toegevoegde waarde van storytelling in verandertrajecten en zien het in de praktijk werken. Wetenschappelijk is bewezen dat een goede voorbereiding van een impactvol verandertraject bijdraagt aan een hogere slagingskans en zelfs kan leiden tot een goede sfeer tijdens veranderingen. Het is onze missie om directies en management team te helpen bij die voorbereidingen.

“Ik wilde je nog even laten weten dat we nog helemaal in de vibe zitten als MT! We zijn allemaal erg geïnspireerd geraakt door de middag en avond en zijn nog steeds super enthousiast over wat jullie ons hebben laten zien en voelen.”

- Management Team lid divisie

Storytelling en change

Wij lieten onderzoek doen naar de waarde van storytelling in verandertrajecten.

Het traject in 3 stappen

1. Vinden van het veranderverhaal

Vaak heb je als directie lang gewerkt aan de voorbereidingen en neig je te verzanden in details van de verandering. Wij brengen jullie terug naar het grote verhaal en de essentie van de boodschap zodat de organisatie het kan kan begrijpen.

  • Wat levert het op
    • Overeenstemming over de urgentie
    • Inzicht in purpose en betekenis van het verhaal
    • Change story op hoofdlijnen
  • Voor wie
    • Directie/Management team
  • Wat te verwachten

    Een actieve werksessie van een dag waarin we samenbrengen wat er is en (opnieuw) structuur brengen. We werken ook aan ieders plek in het verhaal (persoonlijk leiderschap).

2. Vormgeven van het team

Voor succesvolle verandering zijn meer mensen nodig. Welke kwaliteiten heeft elk teamlid en welke rol tijdens de transitie past daar het beste bij. We brengen kwaliteiten in beeld met de bewezen AEM-Cube, gemaakt om teams in relatie te brengen met een organisatievraagstuk. Verder werken we aan vertrouwen binnen het veranderteam en faciliteren (persoonlijke) visie vorming.

  • Wat levert het op
    • Gedeelde visie op het veranderverhaal
    • Vertrouwen binnen het veranderteam
    • Plan voor de verandercommunicatie
  • Voor wie
    • Directie
    • Divisie managers
    • Change managers
  • Sessies

    We sturen een vragenlijst uit naar teamleden en maken een team-scan. De uitkomsten gebruiken we in 2 sessies van een dag waarin we werken aan inzichten in de eigen rol en die van de ander. Ook werken we aan onderlinge verbinding en de eigen kleur die past bij het veranderverhaal.

3. Voorbereiden van communicatie

Om de veranderingen te duiden helpen verhalen en anecdotes. Wij halen die verhalen op uit de organisatie door mensen te interviewen. Inzichten kunnen op verschillende manieren en momenten worden gebruikt. Bijvoorbeeld om opnieuw naar het veranderverhaal te kijken en het bij te schaven.  Het kan ook worden gebruikt voor de productie van films, foto’s, toneel of met persoonlijke storycoaching.

  • Wat levert het op
    • Verkleinen afbreukrisico
    • Inzicht in de ist situatie in de top
  • Sessie duur

    Meerdere interviews, waarbij elk interview ongeveer 1 uur duurt.

“If you win the hearts and minds of the people, then profound change is possible…”

- CEOQuote uit ons onderzoek ‘Storytelling as an instrument in organisational change management’