Strategische verandercommunicatie

Voorbereiding van verandering

Diverse rapporten zeggen dat  70% van alle veranderingen in organisaties mislukt en andere rapporten zeggen dat het een onzin percentage is en dat het cijfer 50% moet zijn of nog lager. Welk getal we er ook aan hangen, verandering blijft moeilijk en soms ook pijnlijk voor mensen en de organisatie. Wanneer het niet goed wordt gemanaged kan schade ontstaan aan de DNA van een organisatie en ‘pijn’ achterblijven als langdurig litteken. Wij hebben veel organisaties van binnen gezien, groot en klein en zien vooral dat de menselijke factor in veranderingstrajecten te laat in beeld komt. En dat is zonde want zoals een wijze relatie van ons het zei “mensen weten het echt wel”.

Wetenschappelijk is bewezen dat een goede voorbereiding van een impactvol verandertraject bijdraagt aan een hogere slagingskans en zelfs kan leiden tot een goede sfeer tijdens veranderingen. Het is onze missie om directies en management team te verbinding te laten maken tussen hartzaken en hoofdzaken. We zijn niet van de soft maar wel van de menselijk boodschap.

Technieken uit storytelling theorie helpen om in elke fase van een verandertraject de kans op succes te verhogen en stress te verminderen.

“If you win the hearts and minds of the people, then profound change is possible…”

- CEOQuote uit ons onderzoek ‘Storytelling as an instrument in organisational change management’

Wij lieten onderzoek doen naar de impact van storytelling op het success van verandertrajecten. Het rapport is gratis digitaal verkrijgbaar.

Hoe wij helpen

Vinden van het veranderverhaal

Sessies(s) die de urgentie en het verhaal naar de organisatie scherp helpen te krijgen. 

  • Wat levert het op
    • Overeenstemming over de urgentie
    • Inzicht in purpose en betekenis van het verhaal
    • Change story op hoofdlijnen
  • Voor wie
    • Directie
    • Change managers
  • Wat wij doen
    • Sessie faciliteren
    • Sessie uitwerken
  • Sessie duur

    ca. 8 uur

Verstevigen van het veranderteam

Vergroten vertrouwen binnen het bredere veranderteam en faciliteren (persoonlijke) visie vorming.

  • Wat levert het op
    • Gedeelde visie op het veranderverhaal
    • Vertrouwen binnen het veranderteam
    • Plan voor de verandercommunicatie
  • Voor wie
    • Directie
    • Divisie managers
    • Change managers
  • Wat wij doen
    • Sessie faciliteren
    • Sessie uitwerken
  • Sessie duur

    ca. 8 uur

Visie op de communicatie

Inzicht in verhalen in de organisatie die aansluiten of juist niet bij het veranderverhaal. Second opinion.

  • Wat levert het op
    • Verkleinen afbreukrisico
    • Inzicht in de ist situatie in de top
  • Voor wie
    • Directie
    • Change managers
  • Wat wij doen
    • We voeren 6 interviews uit onder directie, management en medewerkers
    • Rapporteren bevindingen
  • Sessie duur

    Elk interview duurt ca. 1 uur.