Storytelling en verandermanagement

Neem mensen gestructureerd mee
Maanden worden er besteedt aan analyses en rapportages om de juiste strategische veranderingen vorm te geven, dagen aan de communicatie ervan. Terwijl de meerderheid van veranderprocessen mislukken vanwege het feit dat de organisatie niet op de juiste manier of op het juiste moment werd geïnformeerd en betrokken. Wanneer het creëren van draagvlak niet goed wordt voorbereid kan schade ontstaan en ‘pijn’ achterblijven als langdurig litteken. Dat is een van de conclusies van verandergoeroe Kotter die het hiernaast getoonde stappenmodel ontwikkelde op basis van zijn bevindingen. Wij gebruiken dit model als basis voor ons werk en vullen het aan met technieken uit storytelling theorie om de kans op succes te verhogen en stress te verminderen.
“When asked what they would do differently if the transformation happened again, nearly 50% of respondents (and the largest share) wish their organizations had spent more time communicating a change story.”
What’s the change story
Wij hebben veel organisaties van binnen gezien, groot en klein en ervaren dat de menselijke factor in veranderingstrajecten te laat in beeld komt. En dat is zonde want zoals een wijze relatie van ons het zei “mensen weten het echt wel” en het hoeft niet verkeerd te gaan. Wij deden onderzoek naar de toegevoegde waarde van storytelling in verandertrajecten en zien het in de praktijk werken. Wetenschappelijk is bewezen dat een goede voorbereiding van een impactvol verandertraject bijdraagt aan een hogere slagingskans en zelfs kan leiden tot een goede sfeer tijdens veranderingen. Het is onze missie om directies en management team te helpen bij die voorbereidingen.